tulisan dari jiwa

tulisan dari jiwa

Saturday 22 March 2014

THDC #3



Fahry membuka pintu apartment dan terkejut apabila mendapati lampu di ruang depan masih lagi terpasang. Di ruang tamu, dilihatnya Dhiya sedang khusyuk menonton televisyen yang sedang menyiarkan filem Harry Potter.
            ‘Umur dah 29 tahun pun masih layan lagi cerita-cerita macam ni,’ cebik Fahry sambil mencampakkan kunci kereta Toyota Caldina miliknya di atas kabinet kecil yang berdekatan dengan pintu masuk. Bunyi kunci jatuh menyebabkan Dhiya terkejut dan menoleh ke arah Fahry. Apabila dilihatnya Fahry yang berdiri di situ, Dhiya lantas berpusing dan menonton tv semula.
            Fahry mengeluh kecil lalu bergerak ke ruang tamu dan melabuhkan duduknya bersebelahan dengan Dhiya. Dia mengerling ke sebelah mencari raut wajah sedih atau mata yang membengkak di wajah Dhiya, namun hampa. Wajah itu tenang dan sama seperti biasa seolah-olah tidak mempunyai sebarang permasalahan hidup. ‘Tidak terkesankah dia dengan tindakan aku mengoyak foto dan membaca diari dia siang tadi?’
‘Harry Potter lagi? Takde cerita lain ke nak tengok?,’ soal Fahry sinis namun Dhiya sekadar diam seribu bahasa.
Ni cerita yang nombor berapa ni?,’
Dhiya tetap diam.
‘Hello?? Berapa kali kau nak tengok cerita Harry Potter ni?’ Fahry memetik jarinya berkali-kali di wajah Dhiya namun tiada reaksi. Hanya mata Dhiya sahaja mengerdip beberapa kali namun mulut comel itu tetap terkunci rapat.
‘Bak sini remote tu, aku nak tukar tengok channel lain pulak..habis prinsip aku tengok cerita macam ni,’ ujar Fahry sambil mengambil remote yang terletak di atas coffee table di hadapan mereka.
‘Janganlah! Saya nak tengok cerita ni,’ tegah Dhiya sambil cuba merebut remote yang kini sudah pun berada di tangan Fahry. Fahry tersenyum kerana tindakannya itu membuatkan Dhiya membuka mulut dan bercakap dengannya.
‘Dah break the ice,’ cetus Fahry sambil mengangkat tinggi remote control tersebut jauh dari gapaian Dhiya.
Fine! Do whatever things that suits you..habis prinsip konon..mamat dingin beku macam kau aje yang ada prinsip poyo macam tu,’ ngomel Dhiya perlahan namun masih dapat didengari oleh Fahry.
Terbeliak biji mata Fahry mendengar ngomelan Dhiya itu. ‘Apa dia? Mamat dingin beku? Prinsip poyo??,’
Dhiya yang tidak menyangka Fahry mendengar ngomelannya sekadar diam menikus. ‘Mamat Dingin Beku’ itu bukannya boleh dibawa bergurau, cakap lebih-lebih karang mulalah dia naik angin tak tentu pasal.
Malas memanjangkan cerita, Dhiya terus menukar topik perbualan. ‘Awak tidur sini ke malam ni?’
‘Yup..malam ni, esok, lusa dan hari-hari berikutnya sampailah nenek balik semula ke kampung,’ ujar Fahry sambil ‘channel surfing’.
‘Oh..patutlah selori baju awak angkut datang sini,’ sambung Dhiya lagi apabila melihat yang mood Fahry nampak okey. Buat tak kisah saja bila dia mengutuk Fahry tadi.
Terangkat kening Fahry tatkala terdengar perkataan selori yang digunakan oleh Dhiya. ‘Kau jangan nak exaggerate pulak ye..3 beg je aku bawak datang sini..itu pun sebab aku takde tinggal baju kat sini dan nenek pun tak tahu nak duduk sini sampai bila,’ panjang lebar penjelasan Fahry manakala Dhiya sekadar mengangkat bahu.
‘Saya tak suruh awak explain pun..nak cover line la tu,’ ujar Dhiya sambil tersenyum sinis.
‘Suka hati aku lah. Ada menyusahkan kau ke?,’
‘Memang menyusahkan pun! Baju-baju dalam beg awak tu semua awak main campak aje kan? Nak simpan dan lipat baju-baju awak tu pun dah amik masa 2 jam tahu! Sampai naik lenguh dah tangan saya ni ha!,’ bebel Dhiya sambil memicit-micit pergelangan tangannya.
‘Jangan banyak bunyi boleh tak? Rimas aku dengan perempuan banyak bunyi ni..,’ jelingan tajam dilemparkan ke arah Dhiya.
‘Rimas konon..aku sejuta kali lagi rimas dengan kau tahu tak!’ cebik Dhiya sambil menjeling.
‘Hah! Tu cebik-cebik pastu jeling-jeling tu, mengumpat aku dalam hati la kan?,’serkap Fahry.
‘Tepat pun serkapan awak tu…baiklah, lepas ni saya tak bunyi lagi ye, saya switch diri saya ni jadi poyo dan dingin beku macam awak, okey?,’ sindir Dhiya sambil bangun dari sofa. Belum sempat dia bergerak, Fahry terlebih dahulu merentap tangannya dan menarik dia jatuh ke sofa semula.
‘Apa ni? Sakitlah,’ ujar Dhiya sambil menggosok pergelangan tangan dan membetulkan duduknya di sofa.
‘Aku pulak switch diri aku jadi cool and caring macam Ken..itu yang kau suka kan?,’ perlahan saja suara Fahry namun keras nada yang digunakan.
Dhiya melepaskan satu keluhan kecil. Ken lagi. Tak habis-habis pasal Ken. ‘Apa lagi yang tak kena ni? Kenapa isu Ken ni dibangkitkan semula?,’soal Dhiya rimas.
Pantas Fahry menggeleng-gelengkan kepalanya, ‘Dibangkitkan semula? When we ever talk about this thing huh? When? As far as I’m concerned, I’ve only knew about that bloke from that little diary of yours! I’ve never even knew he existed before!,’ tempik Fahry.
What’s there to talk about? Takde kena mengena dengan awak pun!,’ suara Dhiya juga meninggi kerana dia geram dengan perangai Fahry yang menempiknya tadi.
‘Isteri aku tengah dilamun cinta dengan jantan lain and that’s takde kena mengena dengan aku? I’m your husband Dhiya! And you are my rightfull wedded wife,’ habis terbalik coffee table yang berada di tengah-tengah ruang tamu itu. Terkejut Dhiya dengan tindakan Fahry itu. Cepat-cepat Dhiya menarik tangan Fahry dan tunduk menyalami tangan itu.

4 comments:

  1. thanks baby mio...sentiasa setia utk tinggalkan jejak di blog butterfly ni :)

    ReplyDelete
  2. Baran Fahry smpai coffee table terbalik...sabo jerlah dhiyaa.. Good..

    ReplyDelete