tulisan dari jiwa

tulisan dari jiwa

Thursday 6 March 2014

THDC #1



# Menikahi orang yang kita cintai adalah satu kemungkinan tetapi mencintai orang yang kita nikahi adalah satu kewajipan ~ Anonymous #

You had me at Hello??!!’ tempik Aydin Fahry apabila matanya menangkap susuk tubuh Dhiya Kamila masuk ke dalam kondominium miliknya.
Dhiya yang baru sahaja pulang dari kerja itu hanya mengeluh kecil mendengar tempikan tersebut. Sedikit pun tidak tercuit dengan tempikan yang selalu menjadi halwa telinganya semenjak empat bulan lepas.
Tanpa mempedulikan pandangan tajam dan raut muka Fahry yang merah padam itu, Dhiya dengan selamba melangkah ke kabinet kecil yang terletak berhampiran dengan pintu masuk. Usai meletakkan beg tangan dan kotak yang penuh dengan artwork, Dhiya dengan tenang memandang ke arah Fahry.
‘Apa yang awak buat dekat sini?,’ tanya Dhiya tenang tapi penuh kehairanan. Suasana tiba-tiba jadi sunyi sepi, hanya kedengaran nafas turun naik Fahry yang jelas sedang mengawal kemarahannya.
You had me at hello? You had me at hello?!!’ soal Fahry lagi. Walaupun tidak lagi menempik namun jelas ada kekerasan di dalam nada yang digunakan.
You had me at hello? Apa benda yang awak merepek ni?’ ujar Dhiya yang mula bosan dengan ‘drama sebabak’ Fahry lewat petang itu. Asal berjumpa saja, ada sahaja benda yang tidak kena pada mata Aydin Fahry. ‘Petang-petang ni awak nak berdrama apa pulak ni? Erm..you had me at hello? Eh, tu dialog dalam cerita Jerry Maguire kan? Teringin nak jadi Tom Cruise ke? Tapi sorrylah, saya tak ingin nak jadi Renee Zellweger tu,’ ujar Dhiya sinis sambil ketawa kuat-kuat.  Sebenarnya, bukan lawak sangat pun kata-kata Dhiya itu tetapi dia sengaja ketawa kerana sedar yang muka Fahry semakin merah padam. Seronok rasanya bila dapat buat si mamat dingin beku di depannya ini naik angin. ‘Ah, tak buat salah nak takut buat apa kan?’, getus hati kecil Dhiya.
‘Kalau aku yang jadinya heronya memang la kau tak ingin kan? Tapi kalau Ken yang jadi heronya, memang kecil tapak tangan, satu stadium kau tadahkan!,’ 
Ken? Usai mendengar sahaja nama tersebut, ketawa Dhiya serta merta berhenti dan peluh dingin mula membasahi dahi apabila matanya menangkap kelibat buku kecil berwarna ungu yang berada di tangan Fahry.
‘Kenapa diam? Dah sedar dah apa yang kau dah buat? Siapa Ken?!’ jerkah Fahry sambil matanya merenung tajam Dhiya yang sudah pun melarikan wajahnya ke arah lain.

4 comments:

  1. best,tapi apa tajuk x faham sinkatan dia,

    ReplyDelete
  2. baby mio...thanks!!! oppss...sorry, tajuk dia Tiga Hati Dua Cinta :)

    ReplyDelete
  3. permulaan yang menarik..teruskannn

    ReplyDelete
  4. suara aksara...thanks! Masih lagi bertatih dan banyak lagi benda perlu belajar...hehe

    ReplyDelete